Bomberjacket no.12 Ottobre 2/2017

Finally I started to make something again. At some point nothing seems to come out of my hands. This week I made two items. First a jacket from a pattern of Ottobre 2/2017 lady’s version.

Pattern: Bomberjacket no. 12

Pattern compagny: Ottobre 2/2017

Size: 32

Fabric: digital printed Jersey (92% cotton, 8% elast.) lips in bright colors.

Changes made: I used the full front panel to line instead of a part of it like the pattern pieces. I had to adjust the length of a metal zipper and it took me a while to start at it, but it worked with a tool out of my husbands toolbox.

Advertenties

Simplicity 1167 Slim pants

My first item of 2018 and I love it. I wanted a capsule wardrobe and for that I needed some basic items in my closet. First was a pair of pants and I had a red stretch jeans fabric in my stash. It was enough to make the pants and I am happy that it is a wearable piece. I have to change a couple of things for the next one.

  1. Adjusting the length of the pants at m.a.
  2. Reduce the waistband and top of the back pants

Both adjustments must be made due to my swayback.

The pattern I used is the Simplicity 1167 version B in size 14. Normally I wear size 18 but because I liked the way Mimi G her pants wears I sized down two sizes and it fits me like a glove. Not too tight but thight enough to make it fitted.

For this first attempt of this pattern I did not make any changes in the pattern before cutting and sewing. I have used the Youtube channel of Simplicity to view exactly how to sew the pants. Great tutorial from Mimi G. Especially the fly of the trousers worked as a charm for me.

The result is in the pictures below.

My next project will be an unlined jacket, also a pattern from Mimi G (Simplicity) in black.

Adventstas Farbenmix dag 3 en 4, 5 en 6

Tasdelen knippen, buitenspelen verstevigen met vlieseline en versieringen aanbrengen. Op naar dag 4.

Dag vier is de zijpanden van de tas aan elkaar stikken en doorstikken. Klein beetje werk, maar de ronding is lastig.

dag 5 en 6 is het afmaken van de buitentas. De zijkanten zaten al aan de bodem vast en nu nog de voor en achterkant van de tas. Resultaat is een mandje 😏.

Het is inmiddels vier uur geweest en ik ga er nu mee stoppen. Morgen is er weer een dag. Dan ga ik met de tas verder., want voor nu wordt het alweer donker en op de laatste foto kun je dat alweer zien.

Adventstas Farbenmix dag 1

Alle deurtjes van de adventstas van Farbenmix zijn al open maar toch ga ik hem maken. Vandaag ben ik ermee begonnen en ik zal de vorderingen bijhouden. Ik zal hem graag voor de feestdagen afhebben en misschien wel kado doen, dus…..

Zoals je ziet lijkt de zak scheef op het patroon te zijn gelegd. Dat is helaas niet zo. De druk van het patroon is scheef gegaan tijdens de productie. Ik heb ervoor gekozen om gewoon de recht van draad van de stof te gebruiken.

Wat je nu ziet is de zak van de tas die van voeringstof is gemaakt. Een karabijnhaak zorgt er straks voor dat ik mijn sleutels niet kwijt raak in de tas.

Maand november: thema sport

Deze maand ga ik werken met een thema. Het thema van deze maand is sport. Ik heb een aantal wensen om te maken en die ga ik hier laten zien. Ook zal ik meer informatie geven over soorten stoffen, patronen en steken die je kunt gebruiken.

Wat ik in ieder geval deze maand wil maken is:

  • 4 trainingsbroeken, voor ieder gezinslid eentje
  • een aantal korte sportbroeken
  • een sporttas
  • een sportbh

Als eerste worden het de trainingsbroeken. Het zullen zwarte trainingsbroeken worden omdat deze goed passen bij de sportvereniging waar we bij sporten. Het hele gezin zit namelijk op kickboksen bij Amierie’s Gym.

SPE september 2017

Voor de SPE van september 2017 ben ik ingeloot om een corset volgens patroon Butterick B5939 te maken. Samen met Aline en Nicole hebben we hier twee maanden de tijd voor. De eerste maand is inmiddels voorbij dus ik moet er nu wel aan gaan beginnen. Vanochtend het patroon gepakt, maat bepaald en de patroondelen uitgeknipt.

Tijdsduur: 30 minuten.

Patroon aanpassen qua lengte. Overal 2 cm lengte aan het de panddelen toegevoegd. Verder de cupaanpassing gedaan en 1,8 cm extra ruimte toegevoegd om de borsten iets meer ruimte te geven.

Tijdsduur patroon aanpassingen: 1.1/2 uur.

img_0130

img_0132

Ik ga voor optie A.

Zara corset

Hij is inmiddels een weekje helemaal af. Ik moest alleen nog de lintjes afknippen en afknopen. Shame on me.

Mijn eigen conclusie: hij is helemaal naar mijn zin. Mooi patroon van Sew Wardrobe (Alison Smith) en een fantastische uitleg op Craftsy. Een volgend exemplaar zal vast nog volgen.

FBA princessenlijn patroon

Zoals ik in het vorige bericht al schreef, moet ik mijn Guy Laroche patroon aanpassen omdat mijn cupmaat groter is dan een standaard cupje B. Hiervoor gebruik ik de methode zoals die op het Craftsy blog te lezen valt. Het is erg duidelijk omschreven ondanks dat alles in het Engels is. De link vind je hier.

Resultaat van mijn knip- en plakwerk zie je op de foto hieronder.

o

Misschien toch nog even een proefbovenstukje maken.

Blijkt na het passen dat alles toch een beetje te groot is. Dan maar terug naar het basispatroon. Die ga ik uitwerken. Op 1 deel na moet ik alle 23 delen uitknippen uit stof. En van de buiten jurk zelfs twee keer uit stof, want ik heb voor een kanten stof gekozen en daarom moet deze op een onderstof worden gelegd.

En dat is mijn klusje voor nu. Ik bekijk de beschrijving, knip daarna de onderdelen uit de kantstof die ik nodig heb om die beschrijving uit te voeren, daarna rijg ik de twee stofdelen aan elkaar en verwerk het geheel.