Weekend in Enkhuizen

12-14 mei 2017.  Het is heerlijk weer wanneer we in de ochtend met de auto richting Ketelhaven rijden. De kids en Jan en ik hebben er zin in om lekker met de boot weg te gaan. De planning is om vandaag naar Lelystad Trintelhaven te varen en vandaar op zaterdag naar Enkhuizen.

De laatste twee tassen worden de boot ingedragen. Donna en Steven helpen beide mee om binnen alles op te ruimen. Jan en ik gaan buiten aan de slag om alles in orde te maken. Rond kwart voor 11 vertrekken we dan richting de brug.

Heel bijzonder dat de A6 speciaal voor ons en ons schip open gaat.

Het is rustig op het Ketelmeer en IJsselmeer. Nog niet veel mensen zijn vandaag op het water. Het is dan ook nog geen weekend. Het grootzeil en de genua gaan omhoog en we zeilen heerlijk het IJsselmeer op. Tegen half 1 zijn we al op de hoogte van Trintelhaven en we besluiten om toch door te varen naar Enkhuizen. De wind zou de volgende dag slechts windkracht 2 worden en dan zou het misschien motorzeilen worden om op tijd in Enkhuizen te zijn en als we dat enigszins kunnen voorkomen doen we dat natuurlijk. Tegen half vijf lopen we de Companies haven van Enkhuizen binnen en leggen we aan. Dan is het tijd voor een versnapering en een lekker biertje/wijntje. En even later een broodje shoarma (uiteraard zelf gemaakt).

Op zaterdag hebben we rond twee uur afgesproken voor het havenkantoor met de 5 andere gezinnen die deze zomer samen met ons 3 weken met de zeilboot een rondje Nederland gaan varen. In totaal 15 kinderen die het hopelijk goed met elkaar gaan vinden. De leeftijd varieert van 5 tot en met 14 waarbij ik moet zeggen dat de leeftijd 11 tot en met 14 erg ondervertegenwoordigd is. De leeftijdscategorie 10 jaar is het grootst.

Om elkaar beter te leren kennen en daarbij de kids heerlijk te laten spelen, vertrekken we met z’n allen naar het Zuiderzee museum dat tegen de haven aanligt. Met af en toe een bui, maar ook een zonnetje lopen we door dit dorpje met al haar ambachten en mooie huisjes. En… leren we elkaar een beetje beter kennen. Na afloop schudden we handjes. Een aantal kwam met de auto en gaan weer terug en een aantal families ligt in de haven en blijven een nachtje slapen en gaan net als wij op zondagochtend weer terug naar huis.

Zondagochtend vertrekken we héél erg vroeg weer richting Ketelhaven. We proberen om voor twee uur weer thuis te zijn zodat we vanaf onze bank de Formule 1 van Spanje kunnen kijken (jammer genoeg viel Max er in de eerste ronde al uit). Het is een heerlijke ochtend zeilen, met een stukje motorzeilen toen we een aantal mijl voor de A6 brug waren. De brug gaat er iedere 20 minuten uit en dit zijn vaste tijden, dus een beetje meer gas om hem te halen.

En dat was dan weer ons heerlijke weekend. Op naar een volgende week. Komend weekend gaan we weer naar de boot, maar gaan dan wat anders doen.