Hemelvaartweekend

25-28 mei 2017. En dan hebben we alweer een korte week gehad en is het nu weekend. Heerlijk weer en perfect voor een weekendje weg. Donderdagochtend lekker met z’n allen ontbijt buiten. Wat we even later zagen waren een aantal kleine bolletjes op de grond in het zonnetje. Het bleken jonge meesjes te zijn en net uit het nest. Wat is dat een leuk gezicht. Ze waren een beetje onhandig in het vliegen, maar helemaal niet bang voor ons. Dit is trouwens ook de enige dag dat we ze hebben gezien.

Donderdagmiddag hebben we een gezellige verjaardag gevierd in Drenthe. Twee tantes en twee ooms vierden namelijk samen hun verjaardagen en veel neven, nichten, ooms en tantes waren aanwezig. ’s Avonds een boek uitgelezen buiten in het zonnetje, “De Weduwe” van Fiona Barten.

De weduwe

Vrijdagochtend heb ik nog boodschappen gedaan en is Jan alvast naar de boot gereden om daar nog wat klusjes te doen. En ’s middags rond een uur of twee waren ook de kinderen en ik bij onze boot in de haven. Er stonden veel auto’s op de parkeerplaats en het was zoeken naar een vrije plek. En wanneer er veel auto’s op de parkeerplaats staan dan liggen er een stuk minder boten in hun boxen. De helft van de boxen was inmiddels leeg en er heerste een heerlijke relaxte sfeer in de haven. Iedereen was bezig met hun boot en de karretjes met spullen stonden overal op de steigers. Overal werden praatjes gemaakt en mensen hielpen elkaar wanneer dat nodig was. Onderwijl zagen we nog meer zeilboten vertrekken om lekker te gaan zeilen. Wij bleven die nacht nog in de haven liggen en vertrokken de volgende dag.

Zaterdag lekker wezen zeilen en daarna rond een uur of twee een ankerplek opgezocht. Het zeilen was heerlijk met een windkracht 3-4 Bft en zonnetje dat steeds meer in kracht toe ging nemen.

Rond een uur of twee zochten we een ankerplek op om daar de middag, avond en nacht te vertoeven. Een mooie plek om na het opwarmen door de zon lekker te poedelen in het water. De Dinghy werd neergelaten en Donna en Steven speelden heerlijk in het water. Jan en ik zaten te lezen op dek en wanneer het te warm werd, klommen wij ook van de boot af om eens lekker een rondje te zwemmen. ’s Avonds een schippersmaal van gebakken aardappels, hamburger en wat rauwkost. De bedoeling was om ook op onze ankerplek te blijven overnachten, maar toen rond acht uur de wind ging draaien (niet gepland volgens de voorspellingen), lagen we te “bonken” op het water en besloten we het anker op te halen en alsnog naar de haven te gaan. We waren namelijk slechts een kwartier buiten de haven. Dus ruim voor het donker werd, voeren we onze vaste haven op het Ketelmeer in en meerden af. Bijna had ik de middenbolder eraf laten trekken door de boot, maar het ging gelukkig goed.

Zondag heerlijk uitslapen en rustig wakker worden. Tot een uur of vier nog op de boot geweest en Formule 1 Monaco gezien. Mijn boek heb ik ook uitgelezen. Het was er eentje van Nicci French die meegenomen was vanuit het havenkantoor. Ze hebben daar een bibliotheek waar je boeken mee mag nemen, mag lenen of mag houden. Ik heb mijn boek weer terug gegeven en een nieuwe uitgezocht. Tot een volgende keer dus op de boot.