Topjes Simplicity 1167 versie B

Zomer is de tijd van topjes voor op een rok, korte broek of gewoon over een bikini. En wanneer het dan wat kouder wordt, kan er altijd een jasje of vest overheen.

Ik ben fan van de patronen van Mimi G en heb er een aantal van in huis. Het zijn mooie patronen met een goede snit en meestal wat aansluitend. Tegenwoordig kies ik een maat patronenreeks waar zowel Donna als ik gebruik van kan maken. Het topje uit deze Simplicity 1167 heb ik voor mezelf in maat 40 en in maat 38 gemaakt. De groene uitvoering in de foto’s is in maat 40. De overige twee zijn in maat 38. Het is een topje met een langere achterkant dan de voorkant en aan de zijkanten zit een splitje.

De groene stof herken je waarschijnlijk wel van de Saldana jurk in een paar blogberichten eerder. Ik had nog een stuk over en daar kon net een topje uit. De snippers daar gingen nog 2 onderbroekjes van Donna uit. Die heb ik al laten zien hier. Uit 2 meter stof ging dus een jurkje, een topje en 2 onderbroeken.

De rood-witte uitvoering was wat puzzelen. Deze stof lag nog op zolder en Donna koos deze stof om een topje van te maken. In totaal had ik hier 1 meter stof van, maar na het topje van Donna gemaakt te hebben had ik niet genoeg om alle panden eruit te halen. Maar…. wanneer ik het voorpand middendoor deed en 1 deel dwars legde, moest het net lukken.

En de blauwe stof is een tweetal weken geleden gekocht bij Steffie’s stoffen in Zwolle.

Het zijn dus 3 topjes geworden en drie verschillende stijlen. De groene is netjes en heeft bredere biezen (originele volgens het patroon). De blauwe en rood-witte hebben smallere biezen (2 cm eraf gehaald) en ik heb bij deze twee uitvoeringen de biezen ietsje korter gemaakt om het beter te laten aansluiten. De groene uitvoering wijkt heel iets bij de armen. Niet storend maar een geoefend oog ziet het.

Zomen van shirts doe ik tegenwoordig met de hand. De kleine steekjes zie je nauwelijks aan de voorkant en wanneer je een goede strijkbeurt geeft, dan verdwijnen ze helemaal in de stof.

Voor Donna heb ik ook 3 topjes in de kleinste maat (maat 32) gemaakt.

Een gedachte over “Topjes Simplicity 1167 versie B

Geef een reactie

