Pattern Review Sewing Bee contest – ronde 1

Op de Pattern Review website is een wedstrijd gaande. Het heet de Sewing Bee contest en ik heb besloten om hieraan mee te doen. De eerste ronde mag iedereen meedoen en na iedere ronde wordt er een selectie gemaakt door de juryleden van die ronde en gaan ongeveer de helft van de kandidaten door naar de volgende ronde.

Ronde 1 heeft als opdracht om een pencil skirt / kokerrok te maken met als inspiratie een muzieknummer of muzikant. Verder ben je vrij om te kiezen welk patroon of welke stof je gebruikt. Lijkt simpel, maar is o zo moeilijk om te bedenken. Het muzieknummer en de bijpassende stof had ik snel gevonden. “Rood” van Marco Borsato.

Rood is allang het rood niet meer

het rood van rode rozen

de kleur van liefde van weleer

lijkt door de haat gekozen

Dat mooie rood was ooit voor mij

een kleur van passie en van wijn

Ik wil haar terug, die mooie tijd

Maar zij lijkt al lang vervlogen

En alle beelden op tv

van bloed en oorlog om ons heen

werken daar ook niet echt aan mee

Dus ik neem heel bewust het besluit

de krant leg ik weg

en de tv gaat uit

Vandaag is rood de kleur van jouw lippen

vandaag is rood wat rood hoort te zijn

vandaag is rood van rood wit blauw

van heel mijn hart voor jou

schreeuw van de roodbedekte daken dat ik van je hou

vandaag is rood gewoon weer liefde

tussen jou en mij

Ik loop de deur door, ga naar buiten

waar de zon begint te schijnen

Laat alles achter, ik kijk vooruit

en met mijn laatste rooie cent

koop ik een veel te grote bos

met honderdvijftig rode rozen

Eén voor elk jaar waarvan

ik hoop dat jij nog bij me bent

vandaag is rood de kleur van jouw lippen

vandaag is rood wat rood hoort te zijn

vandaag is rood van rood wit blauw

van heel mijn hart voor jou

schreeuw van de roodbedekte daken dat ik van je hou

vandaag is rood gewoon weer liefde

tussen jou en mij

En nu sta je hier zo voor me

de rode avondzon streelt jouw gezicht

je bent een wonder voor me

denk ik terwijl een doorn mijn vinger prikt

rood is mijn bloed dat valt op de grond

en even lijk ik verloren

maar jij brengt mijn vingers naar je mond

en je kust ze

en ik weet

vandaag is rood de kleur van jouw lippen

vandaag is rood wat rood hoort te zijn

vandaag is rood van rood wit blauw

van heel mijn hart voor jou

schreeuw van de roodbedekte daken dat ik van je hou

vandaag is rood gewoon weer liefde

tussen jou en mij

vandaag …. is rood

gooi de loper uit

en drink een goed glas wijn

pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn

vandaag is rood gewoon weer liefde tussen jou en mij

vandaag staat rood weer voor de liefde

tussen jou en mij.

https://youtu.be/RUsz1_cUe_4

Geïnspireerd op dit lied, koos ik voor een stof met rode stoffen, een voering van rode satijn en details als een deelbare rits in het voorpand en een paneel met Eyelets en een satijnlint in het achterpand.

Als basispatroon heb ik de rechte rok versie uit het boek “Allemaal rokjes” van Mme Zsazsa gebruikt. Een maatje kleiner dan anders genomen om hem wat aansluitender te maken. Dit patroon 10 cm ingekort en aan de onderkant 2,5 cm per zijkant naar binnen laten lopen om er een kokerrok van te maken. In totaal heb ik de onderkant dus 10 cm vernauwd.

Dit keer heb ik ook alles netjes doorgeregen en daarom sluit de voorkant van de rok perfect aan op de rode rozen van het patroon.

Het is enorm veel werk geweest met alle details en het handwerk en ik ben er best wel trots op dat ik secuur heb gewerkt. Er ligt toch een deadline op een wedstrijd en die heb ik vandaag gehaald.

En het resultaat dat ik naar galerij van Pattern Review heb gestuurd is hieronder nog te bekijken. De link vind je hier.

De uitslag van de eerste ronde is bepaald op 12 september aanstaande. Deze rok ga ik in ieder geval dragen nadat ik er een leuk shirt op heb gemaakt/gevonden. Voor Jan zijn verjaardag heeft hij kaarten gekregen voor een caberet voorstelling in Zwolle ergens in oktober. Heerlijk wat Quality tijd voor elkaar.

6 gedachten over “Pattern Review Sewing Bee contest – ronde 1

    1. Ik heb de rok nog niet gedragen maar ik verwacht het niet. De lijnen van de band met Eyelets gaat op het zitgedeelte naar buiten. Verder is het middengedeelte verstevigd met een extra panddeel en heb ik de Eyelets niet in het pand gemaakt maar in een extra reep. Mocht ik toch last krijgen dan meld jk het hier

      Like

Geef een reactie

